دیکشنری آنلاین

دیکشنری آنلاین

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انسان، به دین دوستش است . پس هریک از شمابنگرد که با چه کسی دوستی می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :46
بازدید دیروز :4
کل بازدید :167309
تعداد کل یاداشته ها : 191
103/2/21
7:37 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
کوثر بلاگ[0]
نوشتن یا نگارش عملی است که بشر بوسیله آن اندیشه هایش را مصور میکند. با نوشتن انسان می تواند افکار خود را به دنیایی که در دوردستهاست انتقال دهد. و هدف من از نوشتن ارتباط با مخاطبانی است که قابل مشاهده نیستند ولی وجودشان احساس می شود.

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند.

این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود.

یلدا

یلدا» واژه‌ایست به معنای «تولد» برگرفته از زبان سریانی که از شاخه‌های متداول زبان «آرامی» است. زبان «آرامی» یکی از زبان‌های رایج در منطقه خاورمیانه بوده‌است. برخی بر این عقیده‌اند که این واژه در زمان ساسانیان که خطوط الفبایی از راست به چپ نوشته می‌شده، وارد زبان پارسی شده‌است.

واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی (به معنای روز) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود. واژه دی dey    از day پهلوی و از dadhva اوستایی آمده است که به معنی خداوند و آفریدگار است و این واژه با day انگلیسی که خود از daeg و tag ژرمنی متقدم آمده است مرتبط نمی باشد! ماه دی در تقویم مذهبی ایران باستان آغاز سال نو مذهبی بوده است. چنان که میراث آن از راه میترائیسم به مسیحیت و تقویم امروزی نیز رسیده است.


90/9/30::: 8:56 ص
نظر()
  
  

16 آذر روز دانشجو بر همه دانشجویان و دانش پژوهان عرصه های علمی گرامی باد.

امروز به این مناسبت در دانشگاه مازندران مراسمی با این عنوان برگزار شد و از آقای قشقاوی سخنگوی پارلمان وزارت امور خارجه دعوت به سخنرانی شد.

ایشان در ابتدا ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین روز دانشجو را گرامی داشتند و سخنان در مورد دانش هسته ای و فناوری روز عنوان کردند که به نظر من دانشجویان امروز نیاز مبرم به داشتن این اطلاعات و امیدواری از سرافرازی ایران و ایرانی دارند ولی ایشان از ضبط و نکته برداری از یادداشت هایشان را برای کلیه حضارا منع فرمودند.  


90/9/16::: 3:42 ع
نظر()
  
  

 

نیاز بشر به آموزه های عاشورایی پس از گذشت قرنها و پای نهادن به عصر تکنولوژی نه تنها از بین نرفته است، بلکه روز به روز فزون تر می گردد.

عاشورا به ما می آموزد که در ماجرای دفاع از دین، بصیرت بیش از چیزهای دیگر برای انسان لازم است.بی بصیرتها، بدون اینکه بدانند فریب می خورند. عاشورا پیام ها و درسهایی دارد. عاشورا به ما می آموزد که برای حفظ دین باید فداکاری کرد.در راه قرآن باید از همه چیز گذشت و در میدان نبرد حق و باطل، همه افراد اعم از کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، امام و رعیت با هم در یک صف قرار گیرند.چرا که جبهه دشمن با همه توانایی های ظاهری بسیار آسیب پذیر است. همچنانکه جبهه بنی امیه به وسیله کاروان اسیران عاشورا در کوفه، شام و مدینه آسیب دید.

در ماجرای عاشورا فتنه هم یکی از ابزارهایی بود که دشمنان برای جریان عاشورا فراهم کردند و عده ای به اسم دین و ائمه حرکاتی می کردند که هیچ سنخیتی با نهضت و حرکت امام حسین (ع)نداشت و سعی داشتند با ظاهر سازی دینی و کارهای خلاف اندیشه، اهداف امام را زیر سؤال ببرند و این نشان از فتنه ای داشت که در جریان حادثه عاشورا ملموس بود و امام حسین (ع)برای آنها قیام کرد. قیامی که در طول تاریخ منحصر به فرد است. که این فتنه ها را ما در فتنه سال 88 مشاهده کردیم که چگونه دشمن از بی بصیرتی افرادی که پیرو خط امام بودند نفوذ کرده تا مانع از بیداری جهان اسلام شوند.

با توجه به درس های مکتب عاشورا باید عمق فتنه ها را بشناسیم و با فتنه گران که با ماهیتهای مختلفی در جامعه ظاهر می شوند برخورد شود. از اتهام گویی های غیرواقعی بپرهیزیم و با بصیرت دوست را از دشمن تمیز دهیم.

و طبق فرمایشات ولی امر مسلمین «و بالاخره هم نهضت عاشورا به فنای جبهه سفیانی منتهی خواهد شد».


90/9/13::: 1:30 ع
نظر()
  
  

 

ایام سوگواری ماه محرم، ماه خون و قیام بر پیروان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تسلیت باد.

چه کوتاه ست فاصله ظهر غدیر تا ظهر عاشورا، روز بالا رفتن دست علی تا روز بالا رفتن سر حسین ... در این روزها درهای رحمت باز است و زیارت امام حسین (ع) وارد شده است.

ای مقتدا برگرد تا دلها حسینی است

مولای ما برگرد تا دلها حسینی است

ای که شعارت یا لثارات الحسین است

نور خدا برگرد تا دلها حسینی است

سرها هنوز از نیزه می خواند شمار را

با نیزه ها برگرد تا دلها حسینی است.

* آبرو داری کردن

حضرت امام حسین علیه السلام:

- کسی که از تو حاجتی خواسته است، آبروی خود را با درخواست از تو ریخته است، تو دیگر با رد کردن او، آبروی خود را نریز. 

 


90/9/9::: 3:10 ع
نظر()
  
  

 

کربلا نباید مورد غفلت قرار گیرد، هم محتواهای عقیدتی که در         مجموعه این حماسه متجلی است، هم اساس نهضت کربلا که برای حفظ باورهای ناب از تحریف بود. این هدف مهمی بود که شهید بزرگی همچون ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام فدای تحقق آن شد .

  در سخنان امام حسین علیه‌السلام و یاران او، مفاهیم بلندی از اعتقادات در محورهای خداشناسی، رسالت انبیاء، نقش وحی و قرآن در زندگی، اصالت دین و گمراهی بدعت‌گذاران، زندگی ابدی و حیات پس از مرگ، بهشت و جهنم، حساب و اجر و عذاب، شفاعت، حقانیت امامان برای ولایت و خلافت، وظیفه مردم نسبت به حجج‌ الهی، نفاق دنیاپرستان، استفاده از عقاید دینی برای اغفال مردم و ... دیده می‌شود که جای مطالعه دارد.

 حضرت سیدالشهدا ضمن خطابه‌ای که درباره حرکت خویش و امتناع از بیعت و استناد به نامه‌های کوفیان بود، در پایان، ضمن گلایه از عهدشکنی کوفیان فرمود: «تکیه‌گاهم خداست و او مرا از شما بی‌نیاز می‌کند. «سَیُغنی اللهُ عَنکُم»  در ادامه راه نیز وقتی با عبدالله مشرقی ملاقات کرد و او و همراهش اوضاع کوفه و گرد آمدن مردم را برای جنگ با آن حضرت بیان کردند، پاسخ امام این بود که «حَسبیَ اللهُ وَ نِعمَ الوَکیلُ.»  عقیده به خدایی که راست است، راست می‌گوید، وعده‌هایش تخلف‌ناپذیر است، اطاعتش واجب است، نارضایی او موجب دوزخی شدن است، در همه حال، حاضر و ناظر انسان است، کمترین کار انسان از علم و بصیرت او پنهان نیست، مجموعه این باورها وقتی به صورت «یقین» در آید، موثرترین عامل تاثیر‌گذار در زندگی است.


  
  
   1   2      >